FN Blog / Jogblog / Rögös az út az elektronikus ügyintézésig
Nyomtatás Betűméret

Rögös az út az elektronikus ügyintézésig

2007-11-22 13:11:47
Adminisztrációcsökkentés, gyorsabb ügyintézés, biztonság – jól hangzanak, s hogy kénytelenek legyünk kihasználni az elektronikus ügyintézés lehetőségeit, egyre inkább kötelezővé válik. Fel vagyunk rá készülve?

A könyvelők már többé-kevésbé belejöttek, nem volt más választásuk, a havi bevallásokat lassan egy éve elektronikusan kell beküldeni az adóhatósághoz. A vámhatóság is igyekszik bevezetni, most a cégbíróságokon, ügyvédeken, közjegyzőkön, végrehajtókon a sor. Nemcsak azért, mert fél év múlva kötelező lesz az elektronikus cégeljárás, hanem azért is, hogy ügyfeleik személyi adatainak valódiságáról is meg tudjanak győződni szerződsékötés előtt.

A baj mindig ott kezdődik, amikor kötelező lesz valami, és fogy a felkészülésre szánt idő. Az elektronikus cégeljárás ugyan csak 2008. július 1-től lesz kötelező, addig minden további nélkül működik a papíralapú ügyintézés, az már azonban most látszik, hogy hátrányba kerültek azok az ügyvédek, akiknek nincs jogosultságuk az elektronikus eljárásra. Szeptembertől ugyanis egyszerűsített cégeljárást csak elektronikusan lehet kezdeményezni. Ez azt jelenti, hogy szerződésmintával csak elektronikusan alapítható (vagy módosítható) cég. Másrészt az elektronikus és egyben szerződésmintás (egyszerűsített) cégeljárás választását azzal jutalmazza a cégtörvény, hogy jóval alacsonyabb illetéket kell fizetnie a cégnek (kft-nél 100 ezer forint helyett 15 ezret). Naná, hogy azok az ügyvédek, akiknek még nincs elektronikus jogosultságuk, igyekeznek minél hamarabb megszerezni azt, így viszont akkora lett a tolongás, hogy hosszabbra nőtt a várakozási idő a szolgáltatóknál (akikből pedig köztudottan nincs sok, míg az ügyvédi létszám tízezer fölött van).

Az elektronikus jogosultság megszerzése azért is sürgető, mert januártól elvileg az ügyvédek elektronikus úton kapcsolódhatnak a központi személyi nyilvántartáshoz is, és ügyfeleik személyi adatainak valódiságát is ellenőrizhetik. A Népszabadság mai cikke  arra figyelmeztet, hogy az ehhez szükséges technikai feltételek még tesztüzemmódban sem működnek, a háttérjogszabály még nem született meg. Felkészülési idő pedig itt is volt, hiszen a jogügyletek biztonságáról szóló törvényt még júniusban elfogadták. Míg a közjegyzőket egyértelműen kötelezi a törvény arra, hogy minden okirat elkészítése előtt ellenőrizzék az adatokat a központi nyilvántartásból, az ügyvédeknek erre csak lehetőségük lesz (elsősorban cégügyekben és ingatlanügyleteknél) – az ügyvédi kamara fog iránymutatást adni, hogy mikor ellenőrizzék az adatokat.

Ha azonban nincs mivel a rendszerhez kapcsolódni, nehéz lesz januártól alkalmazni a jogszabályt. Kérdés az is, hogy mennyivel nagyobb kockázatot és felelősséget vállal az az ügyvéd, aki nem él a lehetőséggel, és ki fizeti majd a rendszerhez kapcsolódás és adatlehívás költségeit?

Korábban a témáról:

Kockázatosabb lesz hamis személyivel szerződni

Könnyített cégalapítás szeptembertől

A könyvelő bűnhődhet a lusta vállalkozó helyett


Cimkék: ügyvéd, elektronikus, cég
7 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Szóljon hozzá!

Legyél blogger!

Te is szeretnél az FN hivatalos bloggere lenni?
Jelentkezz itt »

Blogleírás

A jogismeret nem mindig elég a jogszabályok megértéséhez. Ráadásul - a feltételezett jószándék ellenére is - nem egyszer rosszul, vagy hiányosra sikerülnek. Ilyesmiken fogok itt elmélkedni, ennél sokkal konkrétabban. Jó lenne, ha itt mindenki a más kárából tanulna! Ossza meg velünk sajátját: dranya@citromail.hu

Keresés

Blogértesítő - Jogblog

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről