FN Blog / Jogblog / Vissza lehet adni a termékbemutatón ránk sózot...
Nyomtatás Betűméret

Vissza lehet adni a termékbemutatón ránk sózott holmikat

2008-01-23 15:28:36
Én olvasatlanul dobom ki a kellemes és olcsó kirándulással egybekötött termékbemutatókra csalogató hirdetéseket, de még mindig sokan bedőlnek.

Új év, új hatóság őrködik a fogyasztók jogai felett. Véletlenül keveredtem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság honlapjára, de ha más is odatalál, könnyen megkímélheti magát néhány szokásos megtévesztési módszertől. Maradjunk a termékbemutatós példánál. Az NFH honlapján külön rovatot szentel „Jó ha tudjuk..” címmel az egyszeri vásárlók oktatásának. Itt találtam a termékbemutatókról szóló tájékoztatót is. Persze nem csak magamból kell kiindulni, feltételezem, hogy valóban akadnak olyan érdeklődők, akik szeretik egybekötni a kellemes kirándulást a hasznos termékbemutatóval, szívesen kipróbálják és meg is veszik az újdonságokat. Azért nekik sem árt képben lenni. Nézzük, mire lehet számítani egy ilyen eseményen. Részletek a tájékoztatóból:

 

„…Mindenképpen tanácsos megfontolni, bármilyen kecsegtető ajánlatot kínálnak is, hogy a városnézésbe szeretnénk-e beiktatni egy több órás bemutatón való üldögélést. Érdemes továbbá tájékozódni arról, hogy mi a pontos program, nehogy csak egy fél óra jusson az adott város nevezetességeinek megcsodálására.

…Általában egy nagy teremben, egy vagy több üzletkötő igyekszik a résztvevőkben azt a benyomást kelteni, hogy soha vissza nem térő lehetőséget mulasztanak el, ha nem rendelnek azonnal a termékből. …Az üzletkötők igen meggyőzően érvelnek, sokan azonnal legalább két terméket rendelnek, illetve vásárolnak meg. A kialakulóban lévő vásárlási szándékot azzal is igyekeznek erősíteni, hogy ingyenes termékeket, ajándékokat adnak a megrendelőknek.

…Sajnos gyakori az egyoldalú tájékoztatás, a vevőt megillető jogok hiányos előadása, illetve a döntés sürgetése. Amennyiben a vásárlás mellett döntünk, a szerződésben szerepelnie kell, hogy a vevőt a szerződéskötés napjától, illetve a termék átvételétől számított 8 munkanapon belül – indokolási kötelezettség nélkül, az áru visszaszolgáltatása mellett – megilleti a szerződéstől való elállási jog. Ilyenkor az eladó nem követelheti a rendeltetésszerű használatból eredő értékcsökkenés összegét.”

 

Aki megtalálja a honlapot, ehhez hasonló tanácsokat olvashat például a szavatosságról és a jótállásról, a hűségnyilatkozatokról, de azt is megmondják, mire figyeljünk cipő, vagy digitális fényképezőgép vásárlásakor.

 

Engem nagyon érdekelne akár egy tájékoztató, akár valakinek a személyes élménybeszámolója a telefonon (mobilon és vezetékesen is), e-mailen terjedő soha vissza nem térő utazási ajánlatokról amik arra buzdítanak, hogy töltsek el kedvesemmel, sőt akár egész családommal ingyenesen több napot egy szállodában, minden egyéb kötelezettség nélkül. Nekem az elmúlt két hónapban hat ilyet sikerült visszautasítanom, de lehet, hogy bennem van a hiba és tényleg lemaradok valamiről…

 

 


Cimkék: fogyasztóvédelem, vásárló
51 szavazat alapján

Mi a véleménye a bejegyzésről?

Nagyon gyenge   Nagyon jó

Hozzászólások

11. Kiss Elek 2011-05-24 12:22:11
FIGYELEM !

Jó tudni a Ziara Napfény és az Olcsó kirándulás nevű szélhámos termékbemutatós cégek évente újjáalakulnak, hogy így tünjenek el a hivatalok elől és a silány minőségű biokerámia takaróikra ne kelljen garanciát vállalniuk.

Elődjeik voltak :
- Sonnenlicht Sp kft (eltűnt)
- Sun and Light Kft. (eltűnt)



10. Kelemen A 2011-05-04 09:06:52
Ezek a cégek szinte évente változtatják a nevüket (új céget alapítanak pl. Sonnenlicht Sp, Sun and Ligth, Olcsó Kirándulás, Ziara Napfény - ugyanaz a tulajdonos más név alatt), így a sok lóvátett vásárló reklamációjával és a hivatalok sem tudnak kezdeni velük semmit, mert egyik napról a másikra eltűnnek.

A biokerámia pedig átverés , minden test sugároz ki infravörös sugárzást és minden test képes is visszatükrözni. A biokerámia, a toll, a gyapjú de még egy vaslap is.
9. ubi 2010-08-12 10:49:42
Voltam egy Sun and Light kiréndulással egybekötött bemutatón. Ezek az előadók nagyon jó modoruak voltak, így próbálják rásózni az utasokra a biokerámia takarójukat, amiket fillérekért vesznek meg és súlyos 100.000 ekért árulnak a naív nyugdíjasoknak. Jól átverik Őket, de ha megveszik, hát megérdemlik.
8. buta falusi 2010-02-06 10:21:02
Én már voltam több ilyen kiránduláson, tény, hogy vannak megvezethető emberek, de tapasztalatom szerint az előadók nem nevezhetőek durvának, rossz modorúnak. Sokan csak az ajándékért mennek, de viselkedni... Alszamak, beszólnak. Rossz példa: több esetben nem a megjelölt helyre érkeztünk.
7. szidit 2009-12-22 00:02:39
Neves és jól ismert cégről szól a történet. (Szívesen ideírnám a nevét, de nem tehetem, hiszen hitelrontást követnék el, minthogy nem történt feljelentés... De tény, hogy a cég képviselői ott vannak minden áruházláncban, ahol tömegek vásárolnak nap mint nap...) Termékeik márkásak, áraik nem épp nyugdíjasoknak valók. Az üzletkötő rendkívül kedves volt a termékbemutatón a 82 éves édesanyámmal, aki szerette volna a 2db légfrissítő ("ionizátor") készüléket megvenni, de nem volt pénze, mert korábban már megvett egyet egy családtagjának, részletre, a részletek pedig még nem teltek le. Mit volt mit tenni - az üzletkötőnő felajánlotta, hogy nem kell most kifizetni, elég, ha most nyilatkozik, hogy a terméket később akarja megvenni, de addig is fizet havonta valamennyi kicsiny összeget "előtakarékoskodásként". Így az akciós áron kaphatja meg, és nem esik el a "kedvezménytől" (?). Arról is biztosította édesanyámat, hogyha közben mégsem kívánja megvenni a légfrissítőket (egyébként több százezres vételi árról beszélünk!), akkor vehet helyette mást is... Papírt édesanyám semmit nem írt alá, mindez szóban zajlott. Ezek után eltelt egy-hét, két hét, megérkeztek a csekkek, amire lehetett "előtakarékoskodni", és hozzá egy papír, amelyben tudomásul veszik vásárlási szándékát, és azt, hogy "előrefizetéssel", részletre kívánja megvenni a terméket, melyről a szerződését nyilvántartásba vették. Édesanyám nemigen figyelt a szövegre, boldogan fizette a saját maga által meghatározott havi csekély "részletet", egészen öt hónapig. És ekkor jött a bukta... Egy betegség. Nem tudta tovább vállalni ezt a részletet sem... Szépen kalligrafált írásával lemondó levelet küldött a cégnek, amelyben részletezte váratlanul előállt nehéz anyagi helyzetét. Nyugodt volt, mert úgy gondolta, elállhat egy olyan termék megvásárlásától, amelyet még nem kapott meg. Hát nem! A cég postafordultával válaszolt is édesanyámnak, s minthogy hivatkozott a köztük megköttetett "előrefizetési vásárlási szerződésre", 87 ezer forintos kötbért követelt, amelybe már beleszámította (milyen korrekt!) az öt hónap alatt megfizetett "előtakarékosság" összegét. Édesanyám ekkor már előttünk is előhozakodott a bajával... Nem agyalágyult ő, tudja, hogy semmiféle papírt sem írt alá!
A "központban" azután elővették neki a papírt. Nem az ő aláírása volt. Hanem? Vajon kié? Első kérdésünk az volt, hol az üzletkötő? Kiderült, már rég lelépett a cégtől. Még egy kis hasznot csinált magának a megszerezhető jutalékból, mielőtt felmondott.
Még egy reklamáció és még egy reklamáció ment közben a cégnek,persze, őket nem hatotta meg a hamis aláírásra való hivatkozás. Első körben fölajánlották, hogy egy terméket vegyen az eredeti ár feléért (eredetileg az "akció"-ban két egyforma termék szerepelt árukapcsolással...). Második körben elengedtek a borsos kötbér összegéből kb. 40 százalékot. Harmadik körben már nincs több érv, nem is lesz, de vajon valóban van-e ahhoz joga egy nagynevű multinacionális cégnek, hogy vásárlókat így meg sarcoljon? Kötbért mindig annak kell fizetni, aki a szolgáltatásával, termékével késedelembe esik. Vajon annak miért kell fizetnie kötbért, aki "előrefizetéssel" vásárol, de mégis meggondolja magát? Ez vajon milyen késedelem? Áttanulmányoztuk ezt az agyafúrt "előrefizetési vásárlási szerződést". Remekmű, a maga nemében. A céget kár érheti azzal, hogy megrendeltél valamit, amit végül mégsem veszel meg... Minél nagyobb a megrendelés, annál nagyobb a kár... Ez már a kereskedelmi jog területe, nem is csak a fogyasztóvédelemé, és 82 éves anyukámnak a legjobb az lenne, ha kifizethetné a kötbért, "csak hogy megnyugodhasson"... Vajon hányan fizetik be ezt a sarcot, akik végül elállnak, csak hogy ne zaklassák, ne fenyegessék őket behajtással? Az üzletkötőről nincs mit mondanom. Nyilván nem ő az egyetlen, aki megdolgozza ezeket a régi világból, a polgári tisztesség és kereskedelmi becsület korszakából ittmaradt idős embereket. És nyilván nem mindegyik ilyen csaló...
De az azért mégis meggondolkodtat, hogy a cég egyik (talán jóérzésű) alkalmazottja súgta oda édesanyámnak végül: "Ne tessék izgulni, nem szokták a kötbért bíróságon követelni, nem lesz belőle semmi..."
Azt gondolom, ami törvényes, az nem mindig becsületes... Az előttem szóló Tibinek néhány gondolata lehet hogy józan, reális, de nem minden mondatával értek egyet, Így pl. különösen azzal nem, hogy "Akit a mai világban bepaliznak az meg is érdemli"... Ez a stílus semmivel sem jobb azokénál, akik cinikusan bepalizzák a tudatlanabbakat. De ezt nem lehet megmagyarázni, ha valaki nem érzi, mert az anyatejjel szívjuk magunkba...
6. Kávé 2009-07-18 14:01:54
Nem szabad elmenni ezekre a lehúzós bemutatókra, illetve ha elmész is, ne vásárolj, mert gagyi dolgokért 10x-es árat kérnek.Tapasztaltam, mert voltam én is, de végül is amit rámsóztak nem vettem meg, mert éltem a szerződésben lévő 8 munkanapon belüli elállási jogommal.
    1 2    Következő 6 »

Szóljon hozzá!

Legyél blogger!

Te is szeretnél az FN hivatalos bloggere lenni?
Jelentkezz itt »

Blogleírás

A jogismeret nem mindig elég a jogszabályok megértéséhez. Ráadásul - a feltételezett jószándék ellenére is - nem egyszer rosszul, vagy hiányosra sikerülnek. Ilyesmiken fogok itt elmélkedni, ennél sokkal konkrétabban. Jó lenne, ha itt mindenki a más kárából tanulna! Ossza meg velünk sajátját: dranya@citromail.hu

Keresés

Blogértesítő - Jogblog

Iratkozzon fel az értesítőre és mi az új bejegyzésekről e-mail-t küldünk.

Kapcsolódó hírek az FN-ről